Krizna komunikacija bez PR odjela

Published by

on

Elon Musk, „tehnološki kralj“ Tesle, već dugo gaji iznimnu netrpeljivost prema novinarima. Nezadovoljan medijskim prostorom kojeg su zauzimale nesreće Teslinih automobila, često je kritizirao medije. U jednom od svojih tweetova izrazio je nezadovoljstvo jer je nesreća u kojoj je vozač Teslinog automobila slomio gležanj završila na naslovnoj stranici, a ostalih 40ak tisuća ljudi koji su umrli u automobilskim nesrećama u SAD-u nisu dobili nikakav medijski prostor. Njegovo negodovanje eskaliralo je do potpunog odustajanja od vođenja odnosa s medijima pa je u listopadu prošle godine raspustio PR odjel, tim koji je bio odgovoran za odgovaranje na novinarske upite i upravljanje percepcijom tvrtke u javnosti.

Američko društvo za odnose s javnošću prozvalo je taj potez alarmantnim. Društvo je izjavilo da su takvi postupci opasni te da mogu rezultirati dramatičnim reputacijskim posljedicama. Podsjetili su kako su stručnjaci za stratešku komunikaciju presudni za upravljanje ugledom i kako se jedino transparentnom i učinkovitom komunikacijom podržava temeljno pravo javnosti na informacije i omogućava medijima detaljno izvještavanje.

Musk je odlučio sam upravljati percepcijom tvrtke u javnosti, slično kao Donald Trump, koristeći svoj Twitter račun. Uz Twitter, za komunikaciju koristi You Tube kanal tvrtke, influencere na društvenim mrežama i direktni e-mail.

Stručnjaci za komunikacije upozorili su da je taj potez nepromišljen i da čini tvrtku ranjivom, osobito za vrijeme krize. Nedavni događaju upućuju na to da su bili su pravu.

Prošli mjesec dogodila se prometna nesreća u kojoj su poginula dvojica putnika u Teslinom Modelu S, a prvi izvještaji upućivali su na to kako je za sve kriv sustav autonomne vožnje ugrađen u automobil. Tvrtka je čak dva dana nakon nesreće još uvijek bila bez komentara, nisu priznali tragediju niti su izrazili sućut obiteljima žrtava. Zapravo, Musk nije u potpunosti bio bez komentara – na dan nesreće objavio je na Twitteru odlomak iz sigurnosnog izvještaja u kojem stoji kako je utvrđena „jedna nesreća na svakih 4.19 milijuna prijeđenih kilometara“ s uključenim autopilotom. Nigdje se ne izražava empatija i žaljenje za izgubljenim životima.

Iako su istražitelji potvrdili da nesreću ipak nije skrivio autopilot, Tesla se zbilja nalazi u ranjivoj poziciji. U ovakvim kriznim situacijama nitko ne brani tvrtku i ne pruža javnosti potrebna objašnjenja, a novinari, sasvim razumljivo, osjećaju animozitet prema tvrtki, tj. njezinom čelniku koji već mjesecima odbija komunicirati s njima.

Other companies spend money on advertising & manipulating public opinion, Tesla focuses on the product. I trust the people.

Elon Musk

Samo par dana nakon nesreće u Texasu, tijekom auto showa u Šangaju, jedna se žena popela na Tesla automobil u znak prosvjeda nakon što su joj navodno otkazale kočnice na njezinom automobilu. Snimka protesta na kojoj se vidi kako je zaštitari vuku s mjesta događanja proširila se viralno na kineskim društvenim mrežama. Iz Tesle opovrgavaju njezine tvrdnje, a kineski mediji su njihov odgovor proglasili arogantnim i smatraju kako takav stav može nanijeti ozbiljnu štetu Teslinu ugledu i bazi kupaca na kineskom tržištu.

Možda je ipak pametnije poslušati stručnjake.

Autorica: Maja Matanović

Izvori:

https://www.prnewsonline.com/tesla-crash-ditch-pr/

https://electrek.co/2020/10/06/tesla-dissolves-pr-department/

https://bit.ly/3fe1d3v

https://bit.ly/33I3PBo

https://www.scmp.com/news/people-culture/article/3130311/tesla-protest-shanghai-auto-show-2021-ends-woman-dragged

Leave a comment